30 червня 2011 року в рамках VII Українського муніципального форуму, що проходить в місті Іллічівську Одеської області, відбувся День Діалогу. Міський голова Тернополя Сергій Надал виступив з проблемними питання житлово-комунального господарства.
Зокрема, Сергій Надал, зазначив:
“Житлово-комунальне господарство сучасного міста – це не радянській ЖЕК, а інфраструктурний комплекс, система інженерних мереж, підприємств що їх обслуговують, та юридично-господарські відносини між виконавцями комунальних послуг і їх споживачами. Виробниками, виконавцями та надавачами комунальних послуг є підприємства різних форм власності. Досвід показує, що приватні підприємства є більш ефективні та динамічні. Підприємства комунальної власності звикли “засвоювати” кошти. Якщо комунальне підприємство збиткове, то з бюджету їм у кінці року виділяють гроші, а в загальному їм платять за те, що вони “існують”, а не за те, що вони відповідально виконують за конкурентну ціну.
У Тернополі житловий фонд обслуговують виключно приватні підприємства. І ми ставимо перед ними складні завдання. В цьому році вони повинні поточним ремонтом відремонтувати близько 20 тис. квадратних метрів покрівлі, вже половина робіт виконана. Міський бюджет за це не платить. Наступне завдання – термомодернізація житлового фонду, який вони обслуговують, і це також не за бюджетний кошт. Якщо хтось не впорається з визначеною роботою – оголошується конкурс і визначається новий виконавець. Ринок передбачає конкуренцію, об’єктивну, справедливу, але жорстку. Сьогодні на ринку обслуговування житлового фонду міста працює 54 підприємства. Контроль за їх діяльністю, окрім управління ЖКГ і безпосередньо мешканців, здійснює 264 об’єднання співвласників (ОСББ). За кілька місяців буде функціонувати центр сприяння діяльності ОСББ та громадська приймальня з питань якості надання житлово-комунальних послуг. Це, в нашому розумінні, формування конкуренції, контролю та розвиток інституційної спроможності.
Ми зараз переходимо на оплату за виконану роботу в розрахунку за квадратний метр площі. Це обслуговування і ми з цим справляємося, а що стосується ремонту, зокрема капітального – в 2011 році Тернопіль отримує 10 млн. грн. проти 16 млн. 2010 року. Це для Тернополя результат реформ!
Є ще багато ідей та пропозицій в сфері утримання шляхово-мостового господарства, засобів регулювання дорожнього руху, обслуговування багатоквартирного житлового фонду, поводження із твердими побутовими відходами, проте сформулюю деякі у вигляді конкретних пропозицій. Найперше необхідно встановити термін, до якого співвласники багатоквартирних будинків повинні визначити професійну управляючу компанію (комунальну або приватну) для управління житловим фондом. Якщо співвласники самостійно цього не зроблять, вибір повинні здійснити органи місцевого самоврядування. Крім того, необхідно розглядати та затверджувати національною комісією (НКРЄ) усі житлово-комунальні тарифи разом із затвердженням цін на всі енергоносії один раз на рік та запровадити мораторій на їх зміну протягом року.
Для забезпечення нормального функціонування комунальних підприємств теплоенергетики потрібно відмінити адміністративний розподіл відрахувань за газ або привести цей розподіл у відповідність до пропорції вартості газу в тарифі на послугу з централізованого опалення і постачання гарячої води. Скасувати податкову заборгованість комунальних підприємств теплоенергетики, що виникла в результаті компенсації державою різниці тарифів для населення за 2010 рік. У Тернополі ми залучаємо міжнародні фінансові інституції для модернізації системи центрального теплопостачання та підвищення її ефективності. Встановлюватимемо індивідуальні теплові пункти в об’єкти соціальної сфери, зокрема за рік плануємо обладнати ІТП 80 дитсадків та шкіл. Щодо шляхово-мостового господарства, то варто визначити балансову належність транзитних автомобільних доріг, що проходять через населені пункти та передбачити кошти на їх утримання та обслуговування. Впровадити державну програму з капітального ремонту та реконструкції мостів і шляхопроводів, що знаходяться в населених пунктах. Забезпечити передачу об’єктів регулювання дорожнього руху (світлофорів, дорожніх знаків) на баланс спеціалізованих комунальних підприємств.
Місцеве самоврядування потребує системної підтримки ініціатив та державного сприяння у їх реалізації на практиці”.