У центрі Тернополя через старі підземні ходи просідають будівлі. Від порожнеч тут просто посеред дороги може утворитися провалля. Розвалюються і людські домівки. Журналісти нарахували два десятки аварійно небезпечних помешкань, у яких досі живуть люди.
Про це йдеться у рубриці «Небезпечне місто» інформаційно-анкалітичного проекту «Погляд на тиждень» (щосуботи о 21:00 на телеканалі ZIK).
У Тернополі будинок на вулиці Замковій, 16 обтягнений металевими поясами. Стіни будівлі – вкриті тріщинами, а зі стель сиплеться цегла. Люди розповідають: дім осідає.
«У 1985-му році були сильні дощі. Після цього будинок раптово вкрився тріщинами. Бувало таке, що стоїш і на голову просто падає шматок цегли», – обурюється мешканка будинку на вул. Замковій Марина.Про те що, будинки розташовані над підземеллями – зона ризику, у мерії знають. Однак наголошують, що жоден із них не є аварійним. Мовляв, усі пустоти під ними – засипані.
«Коли забудовувався центр міста, то під фундаментами і підвалами, де були ходи, усе засипали. І тільки тоді вже зводили будинки», – переконує заступник начальника відділу технагляду Тернопільської міської ради Ярослав Копча.
Та краєзнавці посадовцям не вірять. Зокрема, Тарас Циклиняк, який вивчає підземелля Тернополя, розповідає, що ходи зараз – у занедбаному стані, тож земля під ними постійно провалюється.
«Найбільш небезпечною територією, де, без сумніву, існували, і зараз у занедбаному стані існують тернопільські підземелля, це Стара Ринкова площа. Якщо навіть зараз піти та подивитися на тротуари біля вулиці Руської, 15, то можемо побачити, що земля там просто просідає», – зазначає Тарас Циклиняк.
На відміну від будинків, які ще якось стоять, асфальтне покриття час від часу відкриває завісу таємничого підземелля. Майданчики, тротуари та вулиці Тернополя часто просідають. Кілька разів на рік підземний світ лякає людей раптовими проваллями. Минулого року у такий отвір навіть провалитись дві жительки міста.
Часто раптові тріщини доводиться оминати і водіям. П‘ять років тому, на Руській, провалилось асфальтне покриття, з якого було видно два підземні ходи.
«Такі речі – не передбачувані, вони стаються раптово. Коли проводяться ремонти асфальтового покриття на дорозі, то ми вже бачимо, як там, буквально, все покриття дороги тримається у повітрі, бо решта – вимивається», – розповів заступник начальника відділу технагляду Тернопільської міської ради Ярослав Копча.
Краєзнавці кажуть, що якби місто мало точну карту підземель, передбачити провалля було б легше.
«Небезпека тернопільських підземель буде існувати доти, доки нарешті цьому не приділять належну увагу. Навіть не з точки зору історичних проектів, а просто потрібно дослідити тернопільські підземелля із метою знати, де вони є, де не можна будувати і де є потенційна небезпека», – впевнений Тарас Циклиняк
У мерії кажуть, що все ж є спосіб дізнатись, де під Тернополем пустоти. Київські науковці пропонують виявити їх за допомогою спеціального супутника. Однак ще кілька років тому такі роботи коштували 1 долар за квадратний метр. А таких грошей місто не має. Тож тернополяни і далі житимуть, ходитимуть та їздитимуть над небезпечними лабіринтами.