Реєстрація місця проживання онлайн — коли і як це запрацює в Дії?

Бюрократія не має заважати людям отримувати державні сервіси. Саме тому Мінцифра вже понад рік будує цифрову державу. Щоб українці не стояли в чергах за зміною місця реєстрації чи податковим номером, не ходили до десятків кабінетів, щоб зареєструвати новонароджену дитину. Цифрові сервіси зменшують присутність самої держави в житті людини.

Реєстрація місця проживання — найпопулярніша державна послуга в Україні. Водночас сьогодні реєстрація місця проживання в тому вигляді, в якому вона існує в Україні, — занадто бюрократизована, складна послуга, спадщина ще від радянської системи.

За статистикою, кожна третя людина в Україні живе не за місцем реєстрації, а близько мільйона живуть взагалі без реєстрації. Це позбавляє українців можливості отримувати безліч публічних та інших послуг — від спеціалізованої і високоспеціалізованої медичної допомоги до призначення пенсій за місцем проживання. Саме тому ми з командою Мінцифри працюємо над впровадженням змін, а навесні презентуємо експериментальний проєкт з електронною реєстрацією місця проживання.

Як працює реєстрація місця проживання сьогодні та в чому складність?

Перший і “найлегший” крок у цій процедурі — записатися на прийом до ЦНАП або профільної держустанови за місцем своєї реєстрації. Чекати своєї черги доведеться декілька днів, а подекуди — навіть довше (залежно від регіону). До того ж, не у кожній установі це можна зробити онлайн. Тому навіть для найпростішої процедури доведеться особисто відвідати ЦНАП. А потім ще раз прийти для того, щоб подати всі документи. Обов’язковим атрибутом візиту стане папка з 5-6 паперовими документами, які попередньо доведеться зібрати. А також особистий візит власника квартири або будинку, у якому ви збираєтесь зареєструвати місце проживання (а співвласників може бути декілька) або нотаріальне посвідчення довіреності. Уявіть ситуацію, коли старенькій бабусі під час пандемії доведеться йти до ЦНАПу, наражаючи себе на небезпеку захворіти, а в іншому випадку — заплатити більше 300 гривень за оформлення нотаріального посвідчення довіреності.Ще складнішою є процедура для військовозобов’язаних — для них обов’язковим кроком є взяття на облік у районному військкоматі. Для цього потрібно пройти медкомісію та отримати медичний висновок, а потім відвідати військкомат та отримати приписне або військовий квиток. А це додає ще декілька днів до тривалості процедури.Отже, українці витрачають тижні свого часу, щоб просто повідомити державі, де вони живуть.
Усе це робить очевидним той факт, що інститут прописки, який існує зараз, — не працює і потребує максимальної лібералізації. Тому з першого дня нашої роботи ми загорілися ідеєю зробити цю послугу максимально зручною і простою — в онлайні та за кілька кліків.

Що таке декларативна прописка

На перший погляд, переведення найпопулярнішої адміністративної послуги в онлайн може здаватися досить простим. Але це не так. За останні 10 років в Україні вже були певні спроби реформувати інститут прописки, але суттєво нічого не змінилося. Прописка — це архаїчний інститут, який важко зламати, але ми вже почали впроваджувати перші зміни.Ми змінюємо цілу філософію прописки і хочемо зробити прописку декларативною. Це означає, що користувач просто у смартфоні або на порталі зможе вказати адресу, за якою фактично проживає. Для мене це також ідеологічне питання: вважаю, що у 21 столітті люди можуть вільно переміщатися країною і не повинні залежати від штампів. Для того, щоб держава розуміла, де людина зареєстрована, існують електронні реєстри. До речі, саме реєстри є одним з найскладніших моментів на шляху до цифровізації багатьох послуг. Зокрема, й зміни місця реєстрації. Справа у відсутності взаємодії даних реєстрів територіальних громад між собою та демографічним реєстром. Загальна їх кількість у країні — понад 7 тисяч, більшість з них досі обмінюються даними за допомогою паперових документів. До того ж абсолютна більшість цих даних не мають унікальних ідентифікаторів, тому точно визначити жителя не завжди можливо.Уряд уже затвердив оновлений порядок реєстрації місця проживання, яким передбачається ведення реєстрів територіальних громад в електронній формі. А для тих органів місцевого самоврядування, які не мають можливості вести якісний реєстр самостійно, — через систему ДМС. Тож після старту зміни місця реєстрації в онлайн ми щодня будемо під’єднувати реєстри різних громад до центральної IT-системи.

Експериментальний проєкт стартує навесні 2021 року. Як він працюватиме?

На Дія Саміті в жовтні 2020 року ми запустили тестовий проєкт з онлайн-реєстрації дітей (віком до 14 років). За три місяці тестування послуга з онлайн-реєстрації дітей у Харкові успішно себе показала — понад сто дітей зареєструвались онлайн. По суті, дитяча прописка стала пілотним проєктом перед запуском дорослої прописки на території всієї України. Навесні в Україні ми запроваджуємо експериментальний проєкт з електронною реєстрацією місця проживання. Кабінет Міністрів вже прийняв необхідну постанову. Протягом року до експерименту приєднаються найбільші українські міста.

Ми плануємо зробити усе максимально просто та зрозуміло. Усе, що потрібно буде зробити, — це просто зайти на портал або у застосунок Дія та заповнити коротку заяву.

Якщо ви власник житла — реєстрація відбудеться автоматично. Якщо ні, то власнику на електронну пошту або в застосунок (якщо він встановлений) прийде лінк-підтвердження, за допомогою якого він має підтвердити цю реєстрацію.

Поряд з простотою послуги стоїть і її прозорість. Людина (якщо вона не власник житла) не зможе безпідставно прописатися за певною адресою — вирішальною є згода власника житла. А виписатися можна буде вже без підтвердження власника.Усе це за 10-15 хвилин — повністю онлайн. Без зайвих довідок, папірців та відвідування державних органів.На час експериментального проєкту послугою зможуть скористатися громадяни, що мають ID-картку (віком від 14 років (тільки у випадку, якщо таке майно включено до ДРРП). Зараз ми також працюємо над відповідним законопроєктом, що зафіксує зміни на рівні держави. Після цього онлайн-послуга буде доступною і для власників паспорта старого зразка у формі книжечки.Вважаю також своїм обов’язком вкотре нагадати про те, що Дія є повністю безпечною. Адже ні мобільний застосунок, ні портал не зберігають персональних даних.

Скасування штампів у паспортах та всіх непотрібних довідок

Паралельно Мінцифра працює над законопроєктом, який на рівні держави закріпить декларативну прописку, яка може здійснюватися в електронній формі. Мова про законопроєкт «Про внесення змін до Закону України “Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні” та деяких інших законодавчих актів України щодо забезпечення свободи пересування та вільного вибору місця проживання в Україні».Під час розробки законопроєкту ми проаналізували досвід більше ніж 20 країн. У результаті ми орієнтувалися на успішний досвід Польщі та Естонії, адаптуючи його до українських реалій.

Топ-10 перемог законопроєкту:

  • Скасування штампів у паспортах — підтвердженням реєстрації місця проживання є дані про реєстрацію у ВІС ДМС.
  • Захист права власності — можливість безперешкодно розпоряджатися власним майном (“виписати” будь-яку особу, яка задекларувала своє місце проживання у нерухомості власника).
  • Скасування обов’язкового візиту до військкомату під час зміни місця проживання онлайн.
  • Отримання пенсії у будь-якій точці України — заява про призначення пенсії та її отримання здійснюється незалежно від місця роботи чи місця проживання заявника.
  • Захист прав ВПО і осіб, що проживають на тимчасово окупованих територіях — оформлення документів, вклеювання фотокартки тощо здійснюється за місцем звернення особи.
  • Захист прав пацієнтів — надання спеціалізованої і високоспеціалізованої медичної допомоги громадянам незалежно від місця проживання.
  • Захист прав осіб, що перебувають під опікою, на власне житло — відчуження можливе лише за згодою органу опіки та піклування.
  • Спрощення процедури оформлення державної соціальної допомоги для осіб з інвалідністю з дитинства та дітей з інвалідністю.
  • Призначення допомоги при народженні дитини без зайвих візитів до органів державної влади та документів.
  • Скасування непотрібних довідок — скасування довідки про склад сім’ї під час розгляду справ про страхові виплати.

“Інтерфакс-Україна”

Файли Cookie
Сайт ПП Східний масив не зберігає дані, але використовує cookies щоб працювати правильно Натисніть «Дозволити», якщо ви погоджуєтесь на використання порталом цих файлів.
Детальніше